Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nepřestávejme žasnout…

K napsání této glosy mě přivedla úvodní esej z knihy Roberta Fulghuma – Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce. Četl jsem ji už před mnoha lety a asi ne náhodou se ke mně tato kniha dostala podruhé. 

V těch krátkých textech je tolik pravdy a moudrosti, že po přečtení každého eseje je mně vždy trochu lépe po duši, trochu lépe na srdci. Říkám si pak, že na světě je a může být krásně, a jsem vděčný za to, že jsem se do tohoto 3D světa narodil, abych tuto zkušenost okusil doslova na vlastní kůži. K tomu, abychom žili dobře a spokojeně, přidává Fulghum ve své eseji několik prožitých rad a doporučení, které si pamatuje právě ze školky. Mně nejvíce z jeho seznamu zaujalo toto: „Žij vyrovnaně – trochu se uč a trochu přemýšlej a každý den trochu maluj a kresli a hraj si a pracuj.“

Vedle jisté míry a rovnováhy ve všem, čím se zabýváme a co konáme, si každý může dosadit to své, co ho baví a naplňuje. Třeba: každý den trochu sportuj, fotografuj nebo skládej papírové modely. To poslední bych si tam doplnil za sebe. Protože právě papírové modelářství mě chytlo asi v deseti letech a dodneška zatím nepustilo, drží mne to více než 30 let. I když nestříhám a nelepím každý den, ke svému velkému hobby se rád vracím. Mám rád tu hru na „architekta“, kdy vám pod rukama rostou hrady, historické domy či lidová stavení. Miluju ten pocit pohledu na ty malé stavby shora – z ptačí perspektivy a z různých úhlů. Ta radost z tvoření a vytržení z běžných kolejí a reálu je opojná a neskutečná. Vytrhuje jaksi z našeho časoprostoru. Vrací mě do dětských let, kdy bylo vše možné, kdy jsme svět pozorovali s dokořán otevřenýma a nadšenýma očima. A nepřestávali žasnout.

Nepřestávej žasnout! To je další Fulghumovo imperativ – doporučené „přikázání“, na které buď zapomínáme, nebo to už zkrátka neumíme. Jsem rád za chvíle, kdy mě tento pocit navštíví, a zkrátka ŽASNU. Třeba u zmiňovaných papírových modelů nad umem jejich tvůrců, kteří nám modelářům – patlalům dopřávají tento pocit úžasu. Stejně jako nepřestávám žasnout nad dobrou knihou, hudbou či obrazem, divadelní hrou či filmem nebo sportovním výkonem. Jsem rád překvapován a prostě rád žasnu a rád se nechám nadchnout. To mi naštěstí zůstalo z dětství. A jsem za to rád. I když s mým nadšením někdy mívá někdo, kdo se cítí být příliš „dospělý“ či příliš zkostnatělý, problém. Možná mu je jen smutno z toho, že tuhle schopnost úžasu a nadšení kdesi v dětství ztratil nebo opustil, a teď si nemůže vybavit, jaké to vlastně je. Dopřávejme si, jak Fulghum radí, každý den trochu tvoření, při kterém nás pohltí nadšení, a ve finále můžeme žasnout. Je to velmi opojná droga, která nás nic nestojí. I když vytváří jako každá droga návyk, který je navíc nakažlivý i pro vaše okolí, buďme za tuto závislost na úžasu a nadšení rádi. Svět je pak mnohem zajímavějším a inspirativnějším místem pro život. 

Autor: Zbyněk Konvička | sobota 11.2.2017 20:45 | karma článku: 15,21 | přečteno: 313x
  • Další články autora

Zbyněk Konvička

Cesta ze schizofrenie - praktický průvodce z bludiště vlastního nevědomí

Před časem jsem narazil na crowdfundingovou kampaň na webu Startovač, která hledala dostatek podporovatelů na vydání knihy Cesta ze schizofrenie.

30.1.2019 v 22:13 | Karma: 12,36 | Přečteno: 656x | Diskuse| Poezie a próza

Zbyněk Konvička

Jihočeským lídrem Pirátů se stal Lukáš Kolářík

V internetové volbě si jihočeští Piráti zvolili za svého lídra Lukáše Koláříka (33). Jaký předvolební program budou Piráti na jihu prosazovat, co je pro ně důležité a s čím chtějí uspět?

1.4.2017 v 19:15 | Karma: 11,96 | Přečteno: 543x | Diskuse| Politika

Zbyněk Konvička

Obyčejné zápisky pro neobyčejného syna - 1. část

Na první jarní den 21. března 2017 se ze mě stal otec. Ve věku skoro dožitých 42 let, neb mám narozeniny 25. března, to bylo sice skoro na hraně, ale podařilo se. Ufff.

27.3.2017 v 20:52 | Karma: 7,62 | Přečteno: 164x | Diskuse| Miniblogy

Zbyněk Konvička

Předseda Pirátů Ivan Bartoš besedoval o autorských právech a ochraně osobních dat.

Ve čtvrtek 23. února zavítal na besedu do Strakonic Ivan Bartoš, předseda Pirátské strany. Do komorního prostředí čajovny Na půdě si našly cestu dvě desítky posluchačů.

26.2.2017 v 23:15 | Karma: 20,24 | Přečteno: 450x | Diskuse| Politika

Zbyněk Konvička

Pjér la Šé´z: Archetypy českomoravské kotliny. Švejk v nás kraluje

Pln dojmů a sytosti z přednášky psychologa Pjéra la Šé ́ze v Divadle Pod čarou se pokusím na papír přenést zlomek prožitku – jak někteří psychologové označují tzv. AHA efektu - poznání.

21.1.2017 v 23:47 | Karma: 16,92 | Přečteno: 970x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

  • Počet článků 38
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 913x
Redaktor internetového portálu PROPAMÁTKY, externí dopisovatel regionálních médií. Zajímám se o kulturu a veřejný život. 

Seznam rubrik